____________________________________________________________________________
Nikdy nevydanej rozhovor pro
Papagájova Hlasatele
(červen 1999)
____________________________________________________________________________
Klasická otázka - kdo na co hraje a odkud jste ?
Dezinfekce jsou: Karel - kytara, občasnej zpěv, Maxík - basa, zpěv, Flaška -
bicí, Fíla - tanec, speciální efekty, občasnej zpěv. Jsme z Č. Budějovic.
Jak
dlouho asi hrajete a co vás vedlo k založení kapely ?
Dezinfekce vznikla někdy na podzim 1991 víceméně z nudy. Nejdřív to byla jenom
taková legrace, pak jsme to začali brát trochu víc vážne. V týhle sestavě
hrajeme od roku 1995.
Kapela
Saidiwas vyhodila zpěváka, protože neodpovídal ideologii straight edge, na čem
jsou založeny vztahy ve vaší skupině ?
V kapele jsme kámoši, hrajeme, protože nás to baví, nechceme bejt hlásnou
troubou nějaký ideologie.
Máte
poměrně osobní texty - nudí vás psát angažované texty nebo je to prostě
přirozený vývoj ?
Nejspíš to bude tím, že angažovaný texty psát neumím. Nechci nikomu vnucovat
svoji představu o tom, co je správný, k tomu si každej musí dojít sám. Jediný k
čemu bych lidi chtěl textama přinutit je, aby začali přemejšlet spíš o svejch
chybách, než o chybách jinejch lidí. Je spousta věcí a lidí, který mi vadí ale
když budu o nich uvažovat systémem zastavit-zakázat-zničit…tak se nebezpečně
přiblížím tomu, co mi na nich vadí. Nemyslím si, že by to byla nějaká umírněnost,
je to "angažovanost" (já to slovo fuckt nemám rád) trochu jiným směrem než je
obvyklý, to je celý.
Co si
myslíte o jednotě většiny punkových textů s životy jejich autorů ?
To je různý kapela od kapely. Některým kapelám (a autorům) se jejich "nekompromisně
punkový" texty dobře zaplatí, ale nic pro ně neznamenaj a některý kapely tím
opravdu žijou.…
Co pro
vás znamená DIY, kde je podle vás hranice mezi DIY a showbusinessem?
DIY…je způsob jakým děláme svojí muziku…nikdo nemá právo do něčeho ti kecat,
za všechno si odpovídáš sám a máš vcelku zaručený, že neskončíš jako Lunetic.
Kde je hranice mezi DIY a showbusinessem opravdu nevím….možná v lidech, buď to
chtěji dělat pro muziku a jsou schopný pro to něco obětovat, anebo do toho jdou
kvůli prachům, slávě a jsou kvůli tomu ochotný obětovat svojí muziku, svůj xicht
i svůj názor.
Za co
zahrajete ?
Hrajeme za cesťák, nocleh a jídlo, ale pokud nám někdo bude mermomocí nutit
nějaký peníze navíc tak neodmítneme.
Co
byste dělali, kdyby vám velká firma nabídla možnost udělat nahrávku za podmínek,
které by vám 100% vyhovovaly ?
Za jak dlouho plánuje Pavel Friml, že se z PH records stane major label ?
Předpokládám, že dřív to určitě nebude…
Na MTV
vystupoval Karl Buechner zpěvák Earth Crisis v pořadu proti alkoholismu, co si
myslíte o účinkování lidí a kapel v komerčních médiích v takhle zaměřených
pořadech ? (Pomiňme, že EC není DIY band)
Pokud jim jde o nějaký důležitý sdělení (poselství nebo varování) a ne o reklamu
nebo o prachy, tak na tom špatnýho nevidim. Někdo v tom může hledat skrytou
reklamu, to je taky pravda. Ten pořad jsem neviděl, takže opravdu nevím. Mám za
to, že by se takovýhle věci měli posuzovat případ od případu.
Karl
Buechner: "Straight Edge začal být pasivní, je dobře, že někteří lidé odešli,
protože to nemysleli vážně, jsou
to zrádci a pózeři"
… Vidět svět takhle černobíle je dost jednoduchý a na můj vkus až moc líbivý.
Nemám asi pochopení pro žádnej fanatismus, ani pro tenhle ne.
Jaká je
budějovická DIY scéna ? Jaký jsou vaše nejlepší lokální kapely ?
Jde v podstatě o takovejch 20 - 30 lidí, který dělaj muziku, koncerty, pomáhaj
- prostě něco dělaj, ty ostatní většinou raděj … Kapely; takže mimo Dezinfekci
je to punkový P.B.J.P. - hraje covery slavnejch punkovejch songu, Better Way -
budějovický Agnostic Front, S.O.S. - crust core (oni tomu říkaj pain core), TBC
- hrajou cosi čemu říkají radical craval, pak určitě musím zmínit satanisticko
punkový kvarteto The Katastrofa a nově i disbíťáci Diskriminace.
Posloucháte jenom DIY kapely nebo si polsechnete i oficiální scénu ?
Poslechneme si rádi obojí.
Na
závěr jedna inteligentní otázka maté rádi preclíky máčené v čokoládě ?
Jistě !
____________________________________________________________________________
...o koncertech a všem
kolem nich (někdy
? 1999)
- ptal se Filip F.
odpovídal Maxeek
____________________________________________________________________________
..koncerty
a návštevnost obecně
Připadá mi, že koncerty jsou mnohem připravenější a líp organizovaný, taky
propagace, je už na úplně jiný úrovni. Bohužel to ve většině případů je přesně
naopak s návštěvností. Koncert (ten povedenej) to je pro mne taková třešnička na
dortu, neznamená jen muziku, je to i místo, kde potkáš starý známý a možná i
nějaký nový, kde se můžeš s někým bavit o věcech, který tě doopravdy zajímaj...
je to
pořád to samý ?
Myslim, že ne, to by mě to asi už dávno přestalo bavit. Z pohledu kapely je
každej koncert jinej, z pohledu člověka, kterej koncerty pořádá je zase něco
jinýho, během koncertu většinou nemá moc času na to, aby si kapelu poslechl,
musí různě lítat, obstarávat hned to, hned ono...
...ozvláštnění
koncertů
Viděl jsem už ledacos, ochutnávky veganskejch a vegetariánskejch jídel, video,
promítání filmů na kapelu, různý pódiový show (umělá krev a jiný populární
doplňky), slyšel jsem od Cootchi z Ravelin 7 o koncertě v tramvaji Most-Litvínov,
o koncertě Zeměžluče na parníku... Nápadů je spousta a některý z nich jsou
dokonce proveditelný.
Co se
mi na koncertech líbí-nelíbí?
Násilí, jak fyzický tak slovní (nemyslím šťouchání a pár kopanců při pogu, s tím
do toho tance každej jde, pokud si myslí něco jinýho, tak je buď naivka nebo
blbec), myslím spíš na různý silácký gesta, který ti zkazej jinak vcelku
povedenej koncert (hádky a posléze i bitky kvůli úplnejm nesmyslům, vzájemný
kastování na punx, hardcoreisty, rude boys a na kdovíjaký další sekty, místo
toho aby hledali něco co je spojuje (mimo chlast.) Toho co mi vadí je zkrátka
spousta , ale toho co se mi líbí bude určitě víc, protože jinak bych na
koncertech nehrál, ani je nepořádal.
Zkušenosti s pořádáním koncertů
Ve skutečnosti nejsem takovej cynik jak by se mohlo po přečtení následujících
řádků zdát:
Lidi, nechtějí slyšet novou muziku, jenom nekonečný variace na předem určený
klišé (ať je to HC, disbeat
nebo ska).
Další věc, "kamarádi" nechtějí platit vstup a většinou jsou marný jakýkoli
argumenty, že potřebuješ zaplatit kapelám cesťák. Když je nepustíš dovnitř
většinou riskuješ, že z tebe "kamarád" udělá největšího buržousta pod sluncem.
Je spousta lidí, který by to určitě dělali líp a vždycky ti rádi poraděj, ale
nejsou ochotný pomoct.
Kapela, která má přivézt cajk, dorazí většinou poslední (když už jsi sehnal
náhradní aparát).
Vím, že to vypadá jako Murphyho zákony, ale ono to tak skutečně funguje. Je
určitě hodně lidí, který jsou na koncertě v pohodě bohužel když pořádáš koncert
musíš se daleko víc věnovat těm co v pohodě nejsou.
Historky? tak jo...
Když jsme jeli s Dezinfekcí minulej rok šňůru po Čechách tak jsme začínali v
Ostravě v Cihelně, přišlo tak 20 přiopilejch náctiletejch punx, který neustále
loudili cigára a somrovali na chlast a když zjistili, že fuckt nehrajeme žádnej
cover od Exploited ani od S.P.S. tak se rozhodli nás ignorovat. My jsme byli
druhej den parádně naštvaný a měli jsme docela pošramocený sebevědomí (aspoň
pokud jde o mne). Jeli jsem se značnejma obavama (malý město, kolik asi přijde
lidí...) do Rožnova p/Radhoštěm a na listě bylo cosi jako Garáž, tak jsem si
říkal asi nějakej rockáč, kterej blázen by pořádal na přelomu října a listopadu
akci venku, to by mu nikdo nepřišel. Tak jsme dorazili a ona to fuckt byla
obyčejná garáž, ze který zrovna lidi z Telefonu nosili nejakej binec, takže jsem
samozřejmě protáhnul xicht a očekával nejhorší. Nakonec z toho byl jeden z
nejlepších koncertů co se týče atmosféry a počtu lidí zvuku a všeho vůbec. Z
Rožnova prostě nechápu, je to fantastický.
Nejlepší/nejhorší koncerty
Tak na ty nejhorší se samozřejmě zapomíná. Jako nejhorší se zpočátku jevil
koncert ve Zlivi (městečko poblíž Budějovic), kde jsme hráli venku na nějaký
oslavě čehosi. Zdrojem všeho neštěstí byl benzínovej agregát, kterej vás nechal
zahrát tak půl písničky a pak zdechnul. A takhle asi čtyřikrát za sebou. Pak už
bratr propadl absolutní skepsi a prohlásil, že jedeme domů. Nakonec jsme ho
ukecali a generátor se taky na dvě hodiny udobřil, takže ve Zlivi nakonec pařilo
asi třicet lidí v půl druhý ráno na místě, který by spíš sedělo bratrům Nedvědům
(táborák, zelený celty...) takže se nejhorší koncert opět nekonal.
Jinak ty úplně nejlepší koncerty byli: Milada 98-úplně narváno, původně jsme ani
nebyli plakátovaný, fantastická atmosféra Boskovice 98- další poměrně malý
město, ze kterýho nevěřím. Wroclaw 99-s Prawdou, Cela nr.3 a Podworkówima
Chuligánama.
DIY
etika/prachy z koncertů
Nemyslím si, že by v Čechách na UG koncertech někdo zbohatnul, většinou jsou to
lidi, který vydělaný peníze (pokud nějaký jsou) vrazí zpátky do muziky.
Ideální
prostor
Sklepní bar se sálem tak pro 70-100 lidí, nemám rád velký sály, kde si diváci
hrajou na schovávanou.
Propast
lidi/ kapela
To je podle mě odvěkej problém někdy se to povede překonat, někdy ne. Záleží na
tom, jestli tě lidi znaj, na zvuku, velikosti sálu (když je málo lidí na velkej
sál tak si většinou o nějakým kontaktu s publikem můžeš nechat zdát), někdy
taky kolik mají lidi vypito-pak už je někdy kontakt s kapelou tak těsnej, že
není o co stát.
Tanec
Dělá hrozně moc s atmosférou koncertu, je to hned o něčem jiným, pro kapelu svým
způsobem (zvlášť v poslední době) pocta . Blbce, kterej jde do kotle jenom kvůli
tomu aby něco vyprovokoval, většina lidí rychle pozná.... Nejlepší je když si
takovýho případa umravní publikum samo, občas se ale taky stane, že jedem
takovej člověk zkazí většině lidí celej koncert.
Návštěvnost koncertů
Na to, že koncerty jsou organizovaný, zvučený a propagovaný čím dál tím líp na
ně chodí čím dál tím míň lidí.
____________________________________________________________________________
Tohle je náš vůbec první
rozhovor ( Zeď
21.8.1999)
____________________________________________________________________________
Jak jste se k Hc/punku dostali?
maxík: bylo to někdy v roce 1989-90, to jsem zradil metalovou vesnici a začal poslouchat Telex, HNF, FPB, A64, Třetí Dobu, Podvod , P.S. atd…
karel: asi v roce 1992 jsem začal jezdit na punkový akce a poslouchal jsem Visáče (tenkrát to ještě šlo), P.S., Šanov…
Co se snažíte zachytit ve vašich textech?
maxík: texty píšu já, každej si je může vykládat jak chce, nechci vytvářet šablonu na to, jak by se jim mělo rozumět. Jsou většinou o pochybách, přetvářce, každodenních "nutnejch" kompromisech, o kterejch víme, a přesto předstíráme jako by nebyly, jsou přesně o těch momentech, kdy člověk lže sám sobě, protože "je to tak lepší" a hlavně pohodlnější.
zvěří váš tanečník takhle pořád (i na zkouškách)?
maxík: Fíla zvěří pořád (někdy až moc) u něj je to normální projev života (něco jako když dejcháš)…
karel: Fíla na zkoušky moc nechodí, ale při nahrávání si to všechno vynahradí.
jak hodnotíte svoji novou nahrávku
maxík: když ho porovnám s předchozí kazetou tak jsem spokojenej a nadouvám se pýchou, že jsme něco takovýho zplodili, ale teď už mám takový to počáteční nadšení za sebou a vím, že spousta věcí by šla udělat líp. Jedinou zvláštností je, že jsme celou kazetu „1650 secs“ nahrávali nadvakrát (napodruhý to rozhodně dopadlo líp).
Karel:jsem spokojenej, ale samozřejmě, že teď bych nějaký věci udělal jinak (chybama se člověk učí), ale chtěl bych (chtěli bysme všichni – pozn. Maxík) poděkovat Honzovi Anderlemu (zvukař v Megasoundu) za to, že s náma měl takovou trpělivost.
jak vidíte naši hc-punk scénu a co si myslíte o lidech v ní
maxík: děsně se mi zajídá slovo scéna zní hrozně blbě, každopádně něco takovýho tady díky úsilí několika lidí existuje, ty ostatní konzumujou a kritizujou a radí jak by to mělo vypadat, aniž by je to samozřejmě stálo jakoukoli námahu nebo sebeomezení. Pro mě je scéna těch pár lidí, který jí držej nad vodou a kterejch si za to nesmírně vážím.
Karel: dnešní stav je lepší než než před dvěma třemi lety, kapely se už pořádně znaj a ví, že spolupracovat s jinejma kapelama jim neuškodí. Dobře to funguje třeba ve Strakonicích nebo v Rožnově p/ Radhoštěm
MaxíK:…Jinak co se týče počtu lidí na akcích je to dost bída, ale zase jsou tam skoro všichni kvůli muzice a ne kvůli chlastu…
co pro vás znamená hrát v kapele, máte s kapelou nějakej konkrétní cíl?
maxík:Hrát znamená (alespoň pro mě) především zábavu, krom toho můžu všem okolo vyřvat co mě štve, což rozhodně není k zahození. Sen ?… jo ten se splnil hraju pro lidi svoji muziku a některejm se to dokonce i líbí, to je víc něž dost…
karel:kdybych nehrál v kapele neměl bych nic , co by mě bavilo. Mým snem je
nahrávací studio pro rozumný
lidi a kapely…
co děláte když zrovna nehrajete?
maxíK: záleží na tom jakou mám náladu jsem rád s kámošema v hospodě, rád občas někam vyjedu, rád si čtu, rád dobrý koncerty a dobrý kapely, rád surfuju po Inetu bylo by toho daleko víc…….. přítelkyni momentálně nemám.
Karel: Rád jezdím po různejch akcích, kde vidím jiný kapely, rád si sednu k pivu(m). Dřív jsem dělal i počítačovou muziku pod názvem Karl von Bahnhof, v blízký době plánuju obnovení týhle aktivity. S přítelkyní jsem se nedávno rozešel.
říká vám něco politika 1. máj, Street Parties…
maxík: bojím se, že pro spoustu lidí začne mít daleko větší smysl porvat se s policajtama a něco rozbít než samotnej původní smysl obou těchhle akcí. Nemám rád násilí ani z jedný ani z druhý strany a už vůbec ne „radikální“ pózery.
Karel: 1. máj byla akce pro dobrou věc, ale samotnej průběh akce byl divnej, násilím nic nevyřešíš… Street party šla trošku mimo mě.
co chystáte…?
maxíK & karel: někdy na konci roku 1999 budeme nahrávat věci na split EP (jenom ještě nevíme s kým ten split bude). Jinak má vyjít jeden náš song na kompilačce v Polsku. Na podzim plánujeme s Pavlem Frimlem turné (asi Čechy, Morava, Slovensko, Polsko). Od října bysme měli začít zkoušet s dalším kytaristou.
hráli už jste taky mimo republiku?
maxík: v zahraničí jsme hráli jenom jednou (pokud nepočítám vystoupení pro 200 znuděnějch deatherů v Banský Bystrici) a to bylo v rakouským Allentsteigu reakce lidí jsou úplně stejný, škoda je jen to, že nerozumí tomu o čem zpíváš. Jinak je dost velkej rozdíl v přístupu ke kapelám ze strany pořadatelů, všechno je dobře zabezpečený. Tuhle zkušenost má i pár mejch známejch z jinejch kapel.
Karel:
koncert v Allentsteigu byl super, překvapilo mě, že na nás pařili lidi, který
vypadali jako když jdou z
house party. Doufám, že se tam ještě někdy podíváme.
co si myslíte o černým rasismu
maxík: každej rasismus je špatnej, je jedno jestli černej nebo bílej. Nevím jestli je rasismus naruby jenom odpovědí na bílej rasismus, každopádně to neomlouvá lidi, který rasismus naruby praktikujou stejně slepě jako jejich bílý kolegové.
Karel: myslím si,že je to důsledek bílýho rasismu, ale je to stejný svinstvo.
nedělaj vám rodiče problémy kvůli hraní…
maxík & karel:problémy nám nědělaj, občas si rejpnou, ale jinak jsou v podstatě smířený s tím, že nás to baví a že si do toho nenecháme kecat (jinak Maxík & karel jsou bráchové, kdybyste to nevěděli).
hrajete jenom v dezinfekci nebo taky ještě někde jinde...?
maxik: ja hraju ještě ve skapunkový šílenosti zvaný T.B.C. – Teror Brutálních Cyklistů (brácha tam hraje taky) a v industriálu (apoň doufám, že je to industriál) Gravity.
Karel: hraju v: T.B.C., P.B.J.P., S.O.S. (toto nejsou zkratky teroristických skupin) Karl von Bahnhof (industrial experimental electronical fuckin’ noise….nebo něco podobnýho, my si totiž vůbec nepotrpíme na škatulky). T.B.C. už je jasný, PBJP covery klasickejch punkcoreovejch pecek, SOS hraje crustpunk i když tomu říká pain core.
Váš názor na víru a náboženství…
maxík: pro mě je důležitý věřit v to, že můj život má nějakej smysl, a je mi jedno jak se tomu říká. Organizovaná víra je mi proti srsti a asi nejsem ten pravej kdo by měl (a uměl) posoudit jestli je horší to nebo ono náboženství.
Karel: křesťanství a satanismus je podle mne úplně to samý, akorát je každý na opačný straně. Jsem ateista, což je vlastně taky druh víry. Co nesnáším jsou otravný jehovisti a podobný vlezlý sekty.
…chcete ještě něco dodat…
Už nás fuckt nic nenapadá, měj se fajn a dík za zájem a Slunce v buši